گروه ادب و هنر- احمد افشار: بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امسال قرار است با شعار «کتاب چشمه جوشان دانایی» روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شود.

نمایشگاه کتاب

اما میزبانی از عموم علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، طبق تقویم نمایشگاهی از 11 تا 21اردیبهشت ماه خواهد بود. با نزدیک شدن به آیین گشایش این نمایشگاه، مسئولان برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور می‌گویند، امسال شاهد برپایی نمایشگاه کتاب متفاوتی در تهران چه از لحاظ کمی و چه از نظر کیفی خواهیم بود و همه چیز آماده نواخته شدن زنگ آغاز این مراسم بین‌المللی است. علی اسماعیلی رئیس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، می‌گوید: مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب روز سه شنبه این هفته 10 اردیبهشت ماه، ساعت 17 با حضور رئیس‌جمهور در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. وی در مورد علت تغییر زمان برپایی مراسم افتتاحیه، که یازدهم اردیبهشت ماه اعلام شده بود گفت: به‌دلیل سفر استانی آقای احمدی‌نژاد و تاکیدی که ایشان برای حضور در این برنامه داشتند زمان مراسم را به یک روز جلوتر موکول کردیم. اسماعیلی در مورد اینکه آیا زمان برپایی نمایشگاه بر‌اساس این زمان یک روز اضافه خواهد شد، تاکید کرد: طبق تقویم نمایشگاهی زمان از همان 11 تا 21 اردیبهشت ماه خواهد بود. از سوی دیگر نشست خبری نمایشگاه کتاب نیز روز دوشنبه نهم اردیبهشت با حضور وزیر ارشاد، از ساعت 9 تا 11 در طبقه فوقانی شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. پیش از این چند بار تاریخ برگزاری این نشست تغییر کرده بود و با قطعی شدن زمان افتتاحیه نمایشگاه در روز 10 اردیبهشت ماه، این نشست خبری هم به نهم موکول شد. خبرنگاران و اهالی رسانه ضمن شرکت در این نشست خبری بازدیدی هم از مکان‌های مختلف نمایشگاه کتاب خواهند داشت تا از نزدیک با غرفه‌های ناشران آشنا شوند. همچنین در ادامه این نشست قرار است، از پوستر این دوره از نمایشگاه رونمایی شود.

ناشران 77 کشور جهان در نمایشگاه

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم کشور در حوزه فرهنگی، همواره مخاطبان فراوانی در داخل و خارج کشور دارد و بازدید میلیون‌هانفر از این نمایشگاه، اعتبار فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده است. امسال در بیست و ششمین دوره برگزاری، بیش از دو هزار و 500 ناشر داخلی و هزار و 600 ناشر خارجی در نمایشگاه حضور فعال دارند. اسماعیلی رئیس نمایشگاه کتاب تهران، درباره بخش بین‌المللی نمایشگاه گفت: بیش از هزار و 600 ناشر از77 کشور جهان، آثار و تولیدات خود را که بیش از 200 هزار عنوان کتاب است، در این نمایشگاه عرضه می‌کنند. به گفته وی، مدیریت نمایشگاه فرانکفورت امسال در این دوره از نمایشگاه، با 40 ناشر شرکت می‌کند. همچنین آمارها نشان می‌دهد امسال استقبال ناشران در بخش داخلی، بیش از سابق است؛ به همین خاطر برگزارکنندگان می‌گویند تمهیدات فراوانی در این راستا به سبب افزایش بازدید‌کننده اندیشیده شده تا مخاطبان اعم از ناشران داخلی، کودک و نوجوان، بین‌المللی و حتی دانشگاهی در فضای بیشتری و به‌دور از ازدحام به تهیه کتاب‌های مورد علاقه خود بپردازند. در این باره اسماعیلی با اشاره به استقبال فراوان ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه کتاب توضیح داد: امسال در بخش داخلی با استقبال عجیب و غیر قابل پیش‌بینی ناشران مواجه شدیم، چرا که سال گذشته تا روز هشتم هم حتی غرفه واگذار می‌شد، اما امسال پیش از آغاز نمایشگاه 2500 ناشر ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند. علاوه بر اینها در نمایشگاه امسال کمیته‌های مختلفی در نظر گرفته شده‌اند تا برنامه‌ها دقیق‌تر انجام شود، نیم‌طبقه دوم شبستان امام‌خمینی(ره) به ستاد خبری، روابط‌عمومی، سالن یاس و جایگاه خبرنگاران اختصاص یافته است.

میزبانی از 45 نشست و کارگاه

دبیر علمی سرای کارنامه نشر بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از برپایی 35 نشست و 10 کارگاه تخصصی در این سرا خبر داد و گفت: محوریت این نشست‌ها بر اساس نیاز مخاطبان انتخاب شده‌اند. داریوش مطلبی دبیر علمی سرای کارنامه نشر نمایشگاه کتاب تهران، اضافه کرد: حدود 35 نشست تخصصی از میان 80 موضوع پیشنهادی انتخاب شده و در ایام برپایی نمایشگاه کتاب، در این سرا برگزار می‌شود. همچنین 10 کارگاه تخصصی از بین 35 موضوع گلچین شده که امیدواریم مورد توجه مخاطبان خاص سرای کارنامه نشر قرار گیرد.

بیش از 200 نشست فرهنگی

برپایی بیش از 200 نشست فرهنگی هنری در سرای اهل قلم، برگزاری پنج‌شب شعر در بخش «ترنم کلمات» با حضور شاعران برجسته کشور و همچنین برگزاری جشنی به مناسبت بزرگداشت مقام زن، از جمله برنامه‌های نمایشگاه کتاب امسال خواهد بود. متولیان برگزاری نمایشگاه اعلام کرده‌اند، محتوای این نشست‌ها ناظر بر مسائل فرهنگی هنری، پژوهشی و دینی منطبق بر نیاز روز جامعه و وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور هستند که بخشی از نیاز مخاطبان را برطرف می‌کنند. همچنین موضوع «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» که به‌عنوان شعار سال مطرح شده، یکی از محورهای مطرح شده در این بخش است. بزرگداشت شهید حسن باقری، جوان‌ترین فرمانده ایران در دوران جنگ 8 ساله از جمله برنامه‌های بخش جنبی نمایشگاه امسال کتاب تهران است.

100 شرکت در بخش نشر الکترونیک

مسئول کمیته نشر الکترونیک نیز، با بیان اینکه امسال 100 شرکت فعال در زمینه نشر کتاب الکترونیک، آماده حضور در این رویداد فرهنگی شده‌اند تاکید کرد: تاکنون 2هزار و 357 عنوان نرم‌افزار شامل کتاب‌های الکترونیک و نرم افزارهای حوزه کتاب و کتابخوانی توسط این شرکت‌ها برای عرضه در نمایشگاه کتاب ارسال شده است. به گفته محمدصادق افراسیابی، شورای تعیین مصادیق کمیته نشر الکترونیک نمایشگاه، به بررسی این نرم افزارها خواهد پرداخت تا فقط نرم افزارهای حوزه کتاب در نمایشگاه امسال عرضه شوند.

یک میلیون نقشه برای مراجعان

به منظور رفاه حال مراجعان و پرهیز از هر گونه سردرگمی بیش از یک میلیون نقشه با استفاده از رنگ‌های مختلف برای شناسایی هرچه بهتر بخش‌ها در طول برگزاری این رویداد فرهنگی بین بازدیدکنندگان توزیع خواهد شد. مدیر کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران، با تاکید بر اینکه حجم اطلاع رسانی محیطی در نمایشگاه امسال افزایش پیدا کرده است، گفت: این اقدام در جهت درخواست بازدیدکنندگان برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از بخش‌های مختلف نمایشگاه و ناشران صورت می‌گیرد. سید مهدی جعفری همچنین از احتمال به‌پروازدر آوردن بالن‌های اطلاع‌رسانی برای نخستین‌بار بر فراز نمایشگاه خبر داد و افزود: این بالن‌ها قسمت‌های مختلف نمایشگاه همچون بخش ناشران آموزشی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و. . . را نشان خواهد داد.

کد خبر 211379

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز